1.Podstawowe metody tworzenia nadruków na odzieży
Przez ostatnie lata zauważyć można tendencje do powstania
coraz to nowych metod robienia nadruków na odzieży. Spowodowane jest to
zapotrzebowaniem rynku oraz charakterystyką różnych zleceń. Analizując owe
zapotrzebowanie zauważyć można, że coraz więcej osób decyduje się na unikalne
pamiątki – nic dziwnego. Jako klient stajemy przed wyborem albo kupić „chiński
produkt” lub uruchomić wyobraźnie i zaprojektować coś na własną rękę. Wyróżnić
można kilka podstawowych metod tworzenia nadruków:
- sublimacja
- sitodruk
- nadruk bezpośredni DTG
- folia flex/flock
W dzisiejszym wpisie chciałbym skoncentrować się głownie na
2 pierwszych metodach ze względu na ich popularność oraz dostępność. Moim
zdaniem 80% klientów którzy poszukują firm znakujących odzież trafia do
pracowni sitodruku lub firm oferujących sublimację.
2. Sitodruk – fundamentalna metoda nadruku na odzieży.
Zacząć można od tego że sitodruk jest najstarszą formą druku
która wywodzi się z krajów dalekiego wschodu. Jest to nic innego jak druk
szablonowy pozwalający na seryjną produkcję nadruku w oparciu o wcześniej przygotowany
szablon/matrycę. Metoda ta jest bardzo charakterystyczna w ogromnym skrócie
drukarz przepycha farbę manualnie lub za pomocą automatu przez przygotowaną
matrycę. Moim zdaniem dobry sitodruk jest
najlepszy z dostępnych metod ze względu na trwałość nadruku, farba
stosowana w sitodruku jest zrobiona na bazie żywicy którą nikt nie chciałby się
ubrudzić ;-)
W tej technologii nadruki mogą być prane w temperaturze nawet 90 stopni czego nie oferuje żadna inna
metoda. Oczywiście nadruk wytrzyma ale co stanie się z koszulką przy takim
praniu odpowiedz sobie sam. Wynika z tego że nadruki robione metodą sitodruku
są wstanie przeżyć klasyczny t-shirt.
Metoda ta znalazła zastosowanie nie tylko w nadrukach na
odzieży ale całej branży reklamowej. W tej technologii powstaje dużo innych
gadżetów reklamowych takich jak torby z nadrukiem, zapalniczki, kubki wymieniać
można długo…
Jak każda metoda Sitodruk posiada również wadę – pewnie
większość drukarzy mnie wyklnie ale napiszę to bo taka jest prawda. Sitodruk
jest metodą opłacalną przy większych nakładach. Na przykładzie koszulek z
nadrukiem mam na myśli nakłady 10 sztuk+
Związane jest to z całą przygotowalnią jaką musi wykonać drukarz,
przygotowaniem kliszy diapozytywowej, amortyzacja matryc – jednak koszt
detaliczny koszulki przy takim nakładzie nie powinien przekroczyć 20 zł brutto.
2. Sublimacja – fundament druku na poliestrze
Sublimacja jest jedną z prostszych form druku od której
bardzo wiele firm rozpoczęło swoją działalność. Do wykonania nadruku potrzebne
jest:
a) specjalny papier sublimacyjny
b)Drukarka zalana tuszem sublimacyjnym
c) Prasa termo
a) specjalny papier sublimacyjny
b)Drukarka zalana tuszem sublimacyjnym
c) Prasa termo
Jak widać wymagania nie są wygórowane, proces produkcji nie
różni się zbyt wiele od wykonania klasycznego wydruku na drukarce z
uwzględnieniem pewnych parametrów mam na myśli druk w odbiciu lustrzanym oraz
„podkręcenie” jakości druku w ustawieniach drukarki. Następnie gotowy wydruk
kładzie się w miejscu gdzie chcemy zrobić nadruk i pod wpływem prasy termo w
temperaturze 200 stopni wygrzewamy nadruk przez około 15-20 sec. Papier można
oderwać zarówno na gorąco jak i zimno – nie ma różnicy. Metodą sublimacji
możemy zdziałać dużo więcej jak tylko zrobić nadruk na poliestrowym t-shircie.
Sublimacja jest dużo częściej używana to produkcji rozmaitych gadżetów a
najbardziej popularny jest kubek z nadrukiem – metoda sublimacji dzięki swojej
prostocie pozwala na realizację nakładów nawet od 1 sztuki – ponieważ nie ma
tutaj żadnych kosztów) przygotowania jak w przypadku
metody sitodruku. Przeglądając popularne serwisy aukcyjne zauważyć można iż
gadżety zdobione tą metodą cechują się bardzo konkurencyjną ceną oraz łatwą
dostępnością. Koniec tych superlatyw odnośnie sublimacji :P jak w przypadku
sitodruku nie jest to metoda bez skazy. Największym minusem sublimacji jest
podłoże druku czyli poliester – duża część klientów nie koszulek
poliestrowych/śliskich ze względu na brak komfortu zwiększone pocenie itp.
Przyznaje że również należę do tej grupy klientów. Drugi minus tej technologi
druku to kolorystyka – brak możliwości druku na ciemnych podłożach oraz
specyficzne barwy – duża część klientów mówi iż kolory są „wyblakłe”. Moim
zdaniem trochę przesadzają ale faktycznie przyglądając się takim nadrukom w
opozycji do np. sitodruku sublimacja wypada blado ;-)
Sitodruk jest bardzo dobrym wyborem, daje on bardzo dużą gwarancję wytrzymałości i dodatkowo nawet po wielu praniach wygląda dobrze. Ja druki na koszulkach wykonuje zawsze w reprotechnice(http://www.reprotechnika.pl), koszulki z takim nadrukiem nosze nawet 3-4 lata :)
OdpowiedzUsuńNadruki ostatnio stały się bardzo modne i zastanawiam sie nad ich trwałością. Nie powiem, bo przecież wszystko zależy od użytego materiału do szycia https://ctnbee.com/pl/kolekcje/materialy-do-szycia z którego powstał dany ciuch. Jeśli jakość tego materiału będzie słaba to nawet najlepszej jakości nadruk nic nam nie da.
OdpowiedzUsuńSublimacja aktualnie jest nieco droższą technika nadruku,ale bardziej trwałą i dającą lepsze odwzorowanie kolorystyczne. Zawsze wykonujemy flagi reklamowe tym sposobem - HTTPS://agencja-display.pl.
OdpowiedzUsuńProwadząc firmę warto zadbać o jednolity ubiór pracowników. Oczywiście, o taki ubiór musimy zadbać my, jako przedsiębiorcy. Tak się składa, że firm, które są wyspecjalizowane w sprzedaży odzieży oznakowanej logotypami firmowymi nie brakuje, a https://www.odziezdoreklamy.pl/13-spodnie jest jedną z nich.
OdpowiedzUsuńSublimacja i nadruki na odzieży stają się coraz popularniejsze. Wynika to możliwości jaką niesie ta technologia.
OdpowiedzUsuń